دسته بندی محصولات

برنامه‌ریزی: قدم اول موفقیت

شاید شما هم جمله معروف با برنامه‌ریزی میتوانید به هرآنچه میخواهید برسید را شنیده باشید و به عنوان یک جمله کلیشه ای از کنار آن عبور کرده باشید، اما به راستی این جمله تا چه اندازه واقعیت دارد؟

ذهن انسان به عنوان یک ابزار موثر، توانایی برنامه‌ریزی های کوچک و خودکار را داراست، برای مثال شما هرگز لازم نیست برای راه رفتن از پیش فکر کرده و برنامه‌ریزی حرکتی را متصور شوید بلکه ذهن شما در طی سنین کودکی و به تدریج برای انجام حرکت های کوچک که منجر به انجام صحیح حرکت قدم برداشتن شود، برنامه‌ریزی کرده و به کمک تکرار و تمرین، توانسته تا توانایی حرکتی بدن شما را در مسیر صحیحی تربیت کند. بنابراین برنامه‌ریزی اگر با یک روش صحیح تدریجی آغاز شود، قطعا منجر به موفقیت به صورت تکرار پذیر خواهد شد.

برنامه‌ریزی چیست؟

در یک جمله، برنامه‌ریزی نگرش انسان به آینده و شکل دهی آیندهِ دلخواه با استفاده از ابزارهای زمان حال است. در واقع برنامه‌ریزی یک مسیر مطلوب برای رشد هر فرد است. برنامه‌ریزی، خصوصیت‌های ویژه خود را دارد در عین حال، یک رویداد منحصربه‌فرد نیست که دارای یک ابتدا و انتهای مشخص باشد بلکه یک فرایند مستمر و دائمی و منعکس‌کننده تغییرات و در صدد رسیدن به اهداف است. در شرکت های بزرگ امروزی ،موفقیت، مستلزم آگاهی از فرصت‌ها و تهدیدهای آتی و پیش‌بینی شیوه مواجهه با آن‌ها است.

 

قدم اول: انتخاب یک هدف بلند مدت مشخص

مهم ترین قسمت ایجاد یک برنامه‌ریزی صحیح، داشتن یک هدف روشن و مشخص است هرچه قدر که ابهام در هدف‌ِ اساسی‌ِ برنامه کمتر باشد، احتمال موفقیت برنامه‌ریزی و اجرای آن بیشتر خواهد بود. برای مثال در برنامه‌ریزی‌ِ ذهن برای قدم برداشتن هدف کاملا واضح و مشخص است، پس هدف نهایی باید هرچه بیشتر واضح و مشخص باشد.

 

قدم دوم: تقسیم هدف بلند مدت به اهداف کوچک کوتاه مدت

یک هدف بزرگ میتواند از چندین هدف کوچک و تدریجی تشکیل شده باشد که این اهداف کوچک‌ِ زیرمجموعه راحتتر قابل دستیابی باشند و دستیابی به این اهداف، شما را در مسیر حرکت به سمت هدف اساسی‌تان تشویق خواهد کرد.

واقع گرا باشیم!

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در تعیین هدف اساسی یا هدف های زیر مجموعه خیال پرداز نباشیم. خیلی اوقات با افرادی مواجه میشوم که اهداف ناممکنی را تعیین کرده اند و همیشه شاکی هستند که ما هرگز نمیتوانیم برنامه‌ریزی موفقی داشته باشیم. برنامه‌ریزی برای قرار دادن یک دنیا در یک تخم مرغ کوچک به لحاظ عقلانی غیر ممکن است! به همان اندازه که انتظار از یک کودک نوپا، که هنوز توانایی راه رفتن را ندارد، برای پیروزی در مسابقات دو ماراتن….! مورد بعدی این است که با خودمان در مورد اهداف کوچک مهربان تر باشیم! و مشکلات احتمالی را پیشبینی کنیم و بر آن اساس برنامه‌ریزی کنیم، برای مثال اگر هدف بلندمدت شما پس انداز مبلغ ۱۵ میلیون تومان است و شما ماهانه ۵ میلیون تومان حقوق میگیرید برنامه‌ریزی ۳ ماهه (پس انداز ماهانه ۵ میلیون تومان) ، یک برنامه غیر ممکن و خیال پردازانه است و برنامه ریزی ۶ ماهه (پس انداز ماهانه ۲.۵ میلیون تومان) کمی سختگیرانه است و احتمال موفقیت برنامه‌ریزی را پایین می‌آورد. پس انداز کردن باید بخش بسیار کوچکی از حقوق دریافتی را شامل شود تا به صورت مستمر و به صورت یک روتین اتفاق بیافتد و باید در نظر داشته باشید باید برای مشکلات احتمالی پیشبینی های لازم را انجام داده باشید (خرید هدیه برای یک تولد پیش بینی نشده، خرابی اتوموبیل خود و …) برای من در این مورد، بهترین انتخاب که هم عاقلانه و هم مهربانانه باشد و هم بتواند تبدیل به یک روتین در زندگی‌ام شود، یک برنامه ریزی ۲ ساله است!!! اما این یک نسخه برای همه نیست، در نهایت یک برنامه باید برای هرشخص با توجه به نیاز ها و خواسته هایش منعطف و متغیر باشد.

 

قدم سوم: عمل کردن

برنامه‌ای که طراحی و هدف‌گذاری شده است به تنهایی شما را به موفقیت نمی‌رساند تا زمانی که شما شروع به عمل کردن به آن نکنید صرفا یک تکه کاغذ باقی می‌ماند!!! عمل کردن به برنامه شما باعث موفقیت شما می شود. در عمل کردن به برنامه منظم باشید و در واقع قسمت سخت یک برنامه مرحله آخر آن است اما اگر شما در برنامه‌ریزی خود سختگیر نبوده باشید و یک برنامه استاندارد طراحی کرده باشید مرحله سوم برای شما نه تنها سخت نخواهد بود بلکه سرگرم کننده و جالب خواهد بود و شما به عنوان یک تفریح به آن نگاه می‌کنید. برای من آن تایم و زمانی از روز که اختصاص به نوشتن برنامه فردا و بازنگری برنامه امروز میکنم یک تایم استراحت و آرامش است. اما چطور می توانیم مرحله سوم را به یک مرحله جذاب تبدیل کنیم تا تداوم آن برای ما سهل و ساده شود؟

روش نگارش مورد علاقه خود را بیابید!!!!

نوشتن: یک روش مؤثر برای برنامه‌ریزی

یکی از روشهای مؤثر برای حک کردن یک برنامه در ذهن، مکتوب کردن آن است، نوشتن و باز نویسی ِ اهداف به ذهن کمک میکند تا اهداف انتخابی به صورت کاملا واضح و بدون هاله ای از ابهام برای ذهن روشن و شناخته شوند. و همانطور که پیش تر اضافه شده بود، وضوحِ اهداف، احتمال موفقیت برنامه‌ریزی را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش میدهد. اما آیا روش نوشتن در مؤثر بودن برنامه تاثیر‌گذار است؟ البته که روش های متعدد زیادی برای تسهیل و تسریع در نوشتن اهداف و برنامه ها تاکنون توسط افراد زیادی توصیه شده است اما اساسی ترین اصل برنامه ریزی برای هر شخص، انعطاف پذیری شیوه نگارش به شکلی که با روحیات و زمان فرد سازگار باشد، است.

برای برنامه ریزی‌شما به هیچ چیزی به جز یک دفتر و یک خودکار احتیاج ندارید اما استفاده از ابزار مناسب مسیر برنامه ریزی را برای شما سهل و ساده و دلپذیر میکند اما متوجه باشید که افراط در خرید اکسسوری‌ها باعث اختلال در برنامه‌‌تان نشود!!!!

برنامه‌ریزی با پلنر

پلنر یا همان دفاتر برنامه‌ریزی آماده، سرعت برنامه‌‌ریزی را برای شما افزایش میدهد و اگر شما فردی با دغدغه زیاد و وقت کم هستید بهترین روش برای شما استفاده از دفاتر برنامه‌ریزی استاندارد است. برای مثال اگر شما در طول روز برنامه فشرده ای از حضور در کلاس ها و مکان های متعدد و قرارملاقات با افراد متعدد را دارید انتخاب یک پلنر روزانه انتخاب موثری خواهد بود و یا اگر شما اهداف مالی خاصی را دنبال میکنید مانند پس انداز یا رهگیری مخارج، انتخاب یک پلنر اقتصادی گزینه مناسب شماست. اگر شما دانش‌آموز و یا دانشجو هستید و احتیاج به یک دفتر برنامه‌ریزی دارید، پلنرهای تحصیلی و یا روزانه انتخاب مناسبی است.

در نهایت پلنر شما باید هر نوعی که انتخاب میشود یک دفتر آماده اما انعطاف پذیر باشد به این معنا که با قرار دادن ابزار های مناسب مورد نیاز شما، بتواند شخصی سازی نیز شود.

از این رو پلنر های گپ بهترین ورژن از پلنرهای ایرانی هستند که در کنار طراحی موثر و کاربردی از زیبایی نیز برخوردار هستند. طراحی پلنر های گپ به صورت کاملا مینیمال و ساده صورت گرفته تا مناسب سلایق مختلف باشد و همچنین انعطاف پذیری لازم را به مخاطب بدهد.

برای دیدن پلنر‌های گپ کلیک کنید

 

برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

روش دیگر مکتوب کردن برنامه با استفاده از بولت ژورنال است که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار بوده است. بولت ژورنال در واقع یک دفتر با ورق های سفید ساده است که یک سری نقاط ریز با فاصله مشخص از هم چاپ شده اند تا حتی‌الامکان استفاده از خطکش ضروری نباشد. شما با ایده خود به طراحی صفحات پلنر خود میپردازید. مزیت استفاده از بولت ژورنال نسبت به پلنر آماده شخصی سازی کامل آن است شما در واقع هر صفحه از پلنر خود را به شیوه لازم برای خودتان طراحی میکنید.

این روند طراحی مستلزم داشتن زمان کافی برای اینکار است و اگر فرد کم مشغله ای هستید یکی از سرگرم کننده ترین روش های برنامه‌ریزی استفاده از بولت ژورنال است. این طراحی صفحات میتواند به صورت روزانه یا هفتگی و یا حتی ماهانه صورت بگیرد به این صورت که برای مثال در انتهای هر ماه پلنر ماه آینده خود را طراحی میکنید تا در طول ماه آینده بدون دغدغه بتوانید از آن استفاده نمایید.

گپ پلنر برای علاقه مندان به استفاده از بولت ژورنال، کاغذ‌های نقطه‌ای با کیفیتی بی نظیر تولید کرده که به راحتی در جلد‌های چرمی کلاسوری گپ جایگذاری میشوند و بهترین نمونه از کاغذ‌های نقطه‌ای تولید ایرانی هستند.

برای دیدن کاغذهای بولت گپ کلیک کنید

 

در مقاله بعدی به لوازم مورد نیاز برای پلنر و بولت ژورنال خواهیم پرداخت، لوازمی که باعث میشوند مسیر برنامه‌ریزی برای شما تبدیل به یک تفریح روزانه شود و در دراز مدت برنامه‌ریزی برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد.عادت سازی برنامه‌ریزی و عمل به آن به طور یقین نتیجه ای به جز موفقیت قدم به قدم شما نخواهد داشت.

برای رفتن به فروشگاه گپ پلنر کلیک کنید

ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *